Total de visualitzacions de pàgina:

COM EDUCAR ELS FILLS?



NENS CONSENTITS, ADULTS VULNERABLES
L'ésser humà tendeix a actuar sota el signe de les actituds extremes. No fa molt, l'exigència i la falta de tolerància caracteritzaven els valors educatius; eren temps en els quals es considerava necessari imposar l'autoritat paterna com a reflex de l'autoritarisme que imperava en tots els punts de la societat. La rigidesa i tots els comportaments etiquetables com a dictatorials van entrar afortunadament en crisi durant els anys setanta, al mateix temps que el règim franquista patia la mateixa agonia que el dictador.
El resultat d'aquesta fluctuació en les actituds ens ha conduït a postures educatives recolzades en la mitificació de la permissivitat. Avui la paternitat està caient en el parany de renunciar al paper directiu en relació amb els fills; ja sigui per convenciment, ja per comoditat, una gran majoria de pares i mares adopten una actitud exageradament proteccionista, fins a l'extrem d'actuar com a servidors, defensors i exculpadors de la seva descendència.
Els professionals de l'ensenyament expliquen que cada vegada es fa més difícil el diàleg amb els pares dels alumnes; la majoria d'ells adopten una postura acusadora respecte a l'escola o als mestres, acusant-los de tot allò que el seu fill fa malament. Es dona la paradoxa que demanen a l'escola un màxim rendiment, conscients de la competitivitat amb la qual hauran d'enfrontar-se en el futur els nens, però d'altra banda cada vegada hi ha més pares que fan els deures dels seus fills, que procuren facilitar-los la vida al màxim i els eviten tot tipus de conflicte o de frustració. Difícilment s'aconseguirà un bon resultat educatiu amb aquesta actitud respecte als fills. Per contra, els qui durant la infància no hagin pogut aprendre a viure situacions frustrants, podran patir conflictes psíquics en la seva maduresa.
Per als mestres, l'actitud permissiva i la pedagogia activa representen un esforç considerable i una dedicació molt més esgotadora del que pot semblar a molts. En canvi, en l'actitud de permissivitat i complicitat dels pares hi ha un rerefons de comoditat molt considerable. No són pocs els pares i mares que viuen el seu paper amb un excés de responsabilitat, fent de la vida dels seus fills la seva pròpia vida i de la felicitat dels fills, la seva. "Ja els farà patir la vida; mentrestant, jo els hi posaré tan fàcil com pugui" diuen alguns. Però és que resulta més fàcil dir que sí que dir que no; comprar la llaminadura en sortir del col·legi que obligar-los a menjar l'entrepà preparat a casa. És menys difícil acceptar que siguin ells els qui utilitzin el comandament a distància del televisor que discutir i viure amb ells una tensió evitable. L'obsessió educativa de molts pares i mares és que la seva casa sigui un recés de pau i per això renuncien a portar la contrària als seus fills o a donar-los ordres.
Alguns psiquiatres ja han manifestat que l'excés de permissivitat durant la infància i l'adolescència forja temperaments indefensos per afrontar adversitats, vulnerables i propensos als desequilibris psíquics. Són adults preparats només per a l'èxit. Quan arriben els moments difícils no posseeixen recursos per superar-los.
Hem passat de la crítica a l'educació rígida i autoritària a l'alarma ocasionada per l'excés de permissivitat amb la tendència a l'extremisme típica dels humans, un extremisme que neix, sovint, de l'abstracció (aplicar receptes sense tenir en compte la personalitat dels fills) i de la mandra de personalitzar. La rèplica a l'autoritarisme inadequat no era una permissivitat radical i dimissionària del paper paternal, de la mateixa manera que la rèplica a la permissivitat no ha de representar una tornada a la rigidesa i a les actituds intolerants i autoritàries. La paternitat no és una activitat més de la vida, és una realitat viscuda arrelada en l'especial tipus d'afectivitat que existeix entre un pare i un fill. El pare o la mare no han de renunciar a exercir la seva autoritat, sense deixar de respectar la personalitat dels fills. L'esforç consisteix a buscar un equilibri, que ha de néixer del sentiment, no de les teories ni dels idearis preconcebuts.
Dr. Joan CORBELLA