Total de visualitzacions de pàgina:

DEBAT SOBRE L'APROFITAMENT ESCOLAR

A la pel·lícula "La professora d'Història", de la directora Marie-Castille Mention-Schaar (França, 2014), veiem com una professora (la Sra. Anne Gueguen) s’ha d’enfrontar a una classe al final del batxillerat on la majoria dels alumnes no esperen ja res del sistema educatiu ni tenen cap confiança en ells mateixos de cara al seu futur immediat. Aquesta situació els porta a tenir una actitud bastant problemàtica: no tenen consciència de grup; no es respecten entre ells ni les normes establertes; no tenen ganes de treballar ni il·lusió en aconseguir res, etc.

Aprofitant la trama d'aquest film, us proposo de fer un debat sobre l'Ensenyament Secundari Obligatori.

Els punts a debatre seran els següents:

  • La importància de l’ensenyament obligatori (des del vostre punt de vista).
  • L’interès real que tenen els Plans d’estudis que esteu fent.
  • La “utilitat” real d’aquests estudis en la nostra societat.
  • El vostre interès actual en els estudis.
  • Les vostres expectatives de cara al futur.
  • Importància de l’esforç i el treball personal en l’assoliment dels cursos.
  • ... (podeu afegir-ne algun altre punt)

Metodologia que seguirem:

Com no es tracta de discutir per discutir, cal tenir clar els passos a seguir:

1.      Farem tres grups a sorts:

a.       Grup a favor d’un sistema d’ensenyament obligatori.

b.      Grup en contra d’un sistema d’ensenyament obligatori.

c.       Grup del jurat, el qual haurà de nomenar un moderador i haurà d’anotar totes les propostes, decidir si són coherents o no amb la postura que ha de defensar cada grup i dictar el veredicte final.

2.      Cada grup ha de nomenar un portaveu, que serà la persona encarregada d’expressar les idees acordades a cada equip.

Primer torn del debat:

3.      Cada grup de debat (grup a i b) tindrà 10 minuts per elaborar les idees i el discurs que defensarà. Després d’aquests 10’, cada portaveu tindrà de 2 a 5 minuts per exposar ordenadament les seves idees, mentre el jurat pren nota del que es diu.

4.      Després de l’exposició dels portaveus, tots els grups tindran 5 minuts per analitzar tot el que ha sortit i donar nous arguments o preparar una rèplica per a l’altre grup.

Segon torn del debat:

5.      De nou els grups a i b tindran 2 minuts cada un per fer el seu discurs.

6.      En acabar les seves exposicions, el jurat (excepte el moderador del debat) es reunirà per analitzar totes les idees que han sortit i donar el seu veredicte.

7.      Mentrestant el moderador arbitrarà un torn lliure de preguntes i respostes per part dels membres dels dos grups. Aquest torn durarà un màxim de 10 minuts.

Final del debat:

8.      En acabar el temps, es reunirà el jurat amb la resta de participants, resumirà breument tot el que ha sortit i donarà el seu veredicte final.