Total de visualitzacions de pàgina:

ÈTICA I PUBLICITAT

La importància de la publicitat «en la societat del nostre temps creix de dia en dia». De la mateixa manera que els mitjans de comunicació social exerceixen una enorme influència a tot arreu, així la publicitat, que fa servir aquests mitjans com a vehicle, posseeix una poderosa força de persuasió, modeladora d'actituds i comportaments en el món d'avui.

Cal cridar l'atenció sobre les contribucions positives que la publicitat pot i aconsegueix oferir; així com assenyalar els problemes ètics i morals que la publicitat planteja, ja que en la societat d'avui, la publicitat té un profund impacte en com les persones entenen la vida, el món i a si mateixes, especialment en relació als seus valors i les seves maneres d'elecció i comportament.

La publicitat, un món divers

El camp de la publicitat és extremadament vast i divers. Per regla general, un anunci és una simple notícia pública que cerca subministrar informació, convidar el mecenatge o suscitar determinada reacció. La publicitat posseeix dos objectius bàsics: informar i persuadir, i -si bé aquests dos propòsits són diferents- tots dos es troben amb freqüència presents simultàniament.

La publicitat no és el mateix que «màrqueting» (el conjunt de funcions comercials que comporta la transferència de mercaderies de productor a consumidor) o relacions públiques (l'esforç sistemàtic per a crear una pública impressió favorable o «imatge» d'alguna persona, grup o entitat). En molts casos, però, és una tècnica o instrument emprat per un o tots dos.

La publicitat pot ser molt simple -un fenomen local- o pot ser molt complexa, a l'agrupar sofisticades investigacions i campanyes multimedials. Pot ser diversa segons el públic a què va dirigida. De fet, per exemple, la publicitat destinada als nens planteja algunes qüestions de caràcter tècnic i moral significativament diferents de les plantejades per la publicitat adreçada als adults.

La publicitat mateixa es dona en formats variats i diversos: publicitat comercial de productes i serveis; publicitat de serveis públics en nom de diverses institucions, programes i causes comunes; i la publicitat política en interès de partits i candidats.

Publicitat i valors

La publicitat no reflecteix simplement les actituds i valors de la cultura que ens envolta. Sens dubte, la publicitat, com els mitjans de comunicació social en general, actua com un mirall. Però també, com els mitjans en general, és un mirall que ajuda a donar forma a la realitat que reflecteix i, algunes vegades, ofereix una imatge de la mateixa deformada.

Els publicitaris seleccionen uns valors i actituds, per això mentre promocionen uns, ignoren altres. Aquesta selectivitat contradiu la idea que la publicitat no fa més que reflectir l'entorn cultural. Per exemple, l'absència de publicitat de certs grups racials i ètnics en algunes societats multiracials o multiètniques pot contribuir a crear problemes d'imatge i identitat i es donarà, de manera gairebé inevitable la impressió, en la publicitat comercial, que posseir moltes coses porta a la felicitat i satisfacció, la qual cosa és errònia i frustrant.

La publicitat també té un fort impacte indirecte en la societat a través de la seva influència sobre els mitjans. Moltes publicacions i operacions ràdio/televisives depenen per a la seva supervivència dels beneficis de la publicitat. Per la seva banda els publicitaris busquen, naturalment, aconseguir atreure el tipus de públic de la mesura i composició demogràfica desitjades. Aquesta dependència econòmica dels mitjans i el poder que confereix sobre els publicitaris comporta serioses responsabilitats per a tots dos.

La publicitat és bona o dolenta?

A causa de l'impacte que la publicitat exerceix sobre els mitjans que en depenen per obtenir ingressos, als publicitaris se'ls ofereix l'oportunitat d'exercir una influència positiva sobre les decisions referents al contingut dels mitjans. Això poden fer-ho sostenint les produccions de gran qualitat intel·lectual, estètica i moral d'interès públic en general. Especialment poden animar i fer possible la presentació de programes orientats a minories massa sovint oblidades.

D'altra banda, la mateixa publicitat pot contribuir a la millora de la societat a través d'una acció edificant o inspiradora que animi a actuar de manera beneficiosa per a ella i els altres. La publicitat pot alegrar la vida simplement sent enginyosa, divertida i tenint bon gust. Alguns anuncis són obres mestres d'art popular, amb vivacitat i impuls únics.

No hi ha res intrínsecament bo o intrínsecament dolent en la publicitat. És un estri, un instrument: pot ser usat bé, i pot ser usat malament. Si pot tenir, i algunes vegades té, resultats benèfics com els descrits, també pot, i sovint ho aconsegueix, tenir un impacte perjudicial, negatiu, sobre individus i societats.

Podeu veure aquest vídeo en el que es parla de tot això és possible una publicitat ètica? [12’18”]

Proposta de treball:

Feu un anunci publicitari d’un producte comercial:

1.      Penseu quin producte voleu promocionar (beguda, menjar, roba, colònia, aparells informàtics...)

2.      Feu-ne un guió.

3.      Graveu l’anunci.

4.      Envieu-lo al professor.