Total de visualitzacions de pàgina:

TEXTOS SOBRE EDUCACIÓ (I)



CANVIS EN L'ENSENYAMENT

L'ESFORÇ
Pot ser que la formació consisteixi en ensenyar a pensar i no a aprendre mil i una coses
La que va ser ministra d'Educació espanyola, Pilar del Castillo, en una de les seves intervencions sobre la tan contestada Llei de Qualitat, va esmentar la necessitat de l'esforç dels alumnes com a element indispensable en l'adquisició dels seus coneixements. El que passa amb això de l'esforç és que acostuma a ser una paraula que serveix per a tot i no diu gairebé res, perquè, de fet, tots ens "esforcem" per anar vivint perquè la vida s'aconsegueix de nou cada dia, i s'ha de crear contínuament per vèncer la força d'aturar-nos que tots portem dins. A partir d'aquí, hauríem d'aclarir a què anomenem esforç.
Per aclarir-me jo mateixa, he anat a les fonts del terme "esforç" i, en el Diccionari etimològic de Joan Coromines, he trobat algunes arrels: "esforçar" al segle XII derivat de "fort" , encara que també és un derivat de "esfinx" i "Esping" del llatí del segle XV en el sentit de "jo premo, tanco estretament".
Fort, prémer, tancar, totes aquestes paraules tenen a veure molt poc amb un període d'aprenentatge que en la seva mateixa essència sol ser vacil·lant, dubtós, sensible, fràgil, vulnerable i moltes altres paraules que il·lustren un aprendre a caminar en terreny desconegut i per tant desconcertant.
Dies enrere, hi va haver dos terribles accidents: dos joves morien per una aturada cardíaca, un, jugant a bàsquet, un altre jugant a futbol. Fins llavors sembla que no tenien anomalies significatives, en cas contrari no haguessin fet esport. Però el que passa és que el llenguatge que s'està utilitzant en l'ensenyament i també per part de les famílies a vegades sol frivolitzar amb el terme "esforç", com si només depengués de la voluntat de l'individu el superar contínuament les seves possibilitats. I la veritat, crec jo, va per un altre camí. És cert que estem en un sistema molt competitiu i que en funció de la formació per poder trobar una feina ben pagada, no s'estalvien empentes, des de la família, des de les institucions, fins i tot des del llenguatge que fan servir reiteradament alguns polítics. Però la realitat és que creixem com podem, no com volem i això té a veure amb el nostre sistema vegetatiu, que té els seus límits, no hi ha dubte, amb les pressions que el conjunt social dirigeix als joves i als nens, i sobretot amb l'afany dels que estan en l'aprenentatge per obtenir un resultat que els permeti ser estimats en el seu entorn, i potser això sigui el principal després de tot. D'aquí el sobreesforç que molts fan per obtenir el reconeixement de les persones a les que volen.
Potser vagi a contracorrent, però estic convençuda que no pot ser bo, i quan dic bo no vull dir "millor", sinó bo ni per als nens, ni per als joves ni tan sols per als adults que ja han crescut, aquest marc tan exigent de formació i treball. Són tantes les matèries que cal aprendre, tantes les coses que memoritzar, és tan gran el camp, que resulta impossible abastar-ho tot. Pot ser que la formació consisteixi en ensenyar a pensar, no en aprendre mil i una coses. A Occident, la informació és ja tan descomunal, via bibliogràfica o via Internet que convindria delimitar el camp de l'essencial i que la resta es vagi aprenent al llarg de la vida, ja que, de fet, sempre és així. Perquè en definitiva, el que dóna seguretat a les persones i ganes de viure és estimar i sentir-se estimats i pel que sembla, a això ningú li dedica ni un sol minut, que jo sàpiga, en cap programa educatiu.
Remei MARGARIT, psicòloga i escriptora.


adequar l'escola a la realitat
La realitat que estem vivint ara no és la mateixa de la que hi havia només fa deu anys. En pocs anys la societat ha canviat moltíssim, gairebé de manera vertiginosa. Hem passat d'una societat industrial o postindustrial al que avui molts anomenem societat del coneixement. Se'n diu del coneixement perquè els processos econòmics ja no es basen en la producció de béns materials, i el coneixement i la informació hi juguen un paper molt destacat. Aquesta societat exigeix una formació continua i és per això que a partir d'ara mai no podrem deixar de reciclar-nos, mai no podrem deixar d'aprendre. Aquesta realitat evidencia la necessitat d'aprendre a aprendre.
La societat del coneixement requereix unes noves maneres d'organitzar l'educació. Masses coses han canviat en el nostre món com per seguir fent el mateix, o maquillat de diferents maneres. El canvi ha de ser en el fons, no en les formes i cal fer de l'educació un mitjà útil per a la vida. Cal treballar l'excel·lència entesa com la formació de l'individu preparat per afrontar els reptes que es trobarà al llarg de la vida i saber-los superar de manera eficaç i afectiva.
En aquest nou context, el mestre o professor té un nou repte i un paper molt important però diferent. El mestre ja no és l'única font del saber com tradicionalment havia estat, ara la informació resta a la xarxa. Les classes magistrals ja no tenen sentit i els nostres alumnes ja no aprenen de la mateixa manera que vam aprendre nosaltres. Deixa, doncs, de tenir sentit la transmissió d'informació de manera unidireccional. Ara toca jugar amb ella, amb propostes engrescadores, per aconseguir desenvolupar les competències bàsiques necessàries per a viure i conviure en societat.
Però cal no confondre adquisició d'informació amb coneixement, conceptes els dos mal entesos i font dels principals problemes de l'educació. L'adquisició del coneixement és una cosa més complexa que no pas la transmissió d'informació, no és una tasca fàcil, requereix d'una preparació clara dels entorns d'aprenentatge per tal que es pugui desenvolupar i és un repte personal que cada un ha d'anar adquirint de manera individual.
L'escola, per aconseguir desenvolupar el coneixement en els seus alumnes, té un seguit de reptes i uns objectius molt diferents dels que havíem tingut fins ara respecte a com hem d'ensenyar i educar. Aquests reptes passen per crear l'entorn adequat que faciliti el procés i ajudi a cada alumne a desenvolupar-se de manera individual i col·lectiva i sàpiga extreure l'excel·lència de cada un d'ells. Aquest ha de ser realment el repte de l'educació del segle XXI, un repte que s'ha de basar en una bona formació i preparació dels nostres professionals de l'educació.
La idea d'escola és aquella que ensenya a aprendre al llarg de la vida i per a la vida, però això parteix d'una reflexió profunda i d'una valentia per a dur a terme el canvi. Aquest camí no el pot fer només l'escola, l'administració educativa ha de posar els fonaments perquè sigui possible dur-ho a terme. Els països que treuen millors resultats són aquells on l'intervencionisme de l'estat en el currículum és menor i on l'autonomia dels Centres és major. No obstant això va acompanyat d'una gran responsabilitat que no sempre es vol adquirir. Ara tenim aquesta oportunitat, aprofitem-la!
En paraules de Confuci: "M'ho van ensenyar, ho vaig oblidar. Ho vaig veure, ho vaig experimentar, ho vaig aprendre". Només cal afegir un nou concepte fruït de la societat del coneixement: ho vaig compartir.
Josep Maria Esteve Gibert


EDUCADOS PARA NO PENSAR

A continuació us enllaço un vídeo que és un extracte molt breu d'una entrevista feta a l'humanista José Luis Sampedro: vídeo
Visioneu-lo i comentem-lo...